Stäng
I kundvagnen
Varor
Töm kundvagn

Kundvagnen

Butik

Inspiration

Community

Mer information

Tjänster

Här nedan finner du svar på de frågor du kan tänkas ha inom fotoframkallning, fotoböcker och andra fotoprodukter som erbjuds på Photobox-sajten.

1) Hur öppnar/skapar man ett konto hos Photobox:

Det är lätt, snabbt och kostnadsfritt.

För att registrera sig och skapa ett konto hos Photobox räcker det med en giltig e-postadress och ett valfritt lösenord (med minst sex tecken).

Klicka på länken "Skapa konto" och fyll i den begärda informationen: Förnamn, efternamn, e-postadress, land, lösenord och ditt födelsedatum.
Läs och bocka därefter för "jag har läst och accepterar de Allmänna villkoren".

Klicka på den gröna knappen "Skapa knoto nu". Din registrering tas omedelbart emot.

2) Allmänt om överföring och överföringstider

Dina foton måste vara i jpeg-format (.jpg) och storleken måste vara mellan 20 Kb och 25 Mb. För att optimera överföringstiden och fotonas kvalitet rekommenderar vi dig att inte överskrida 5 Mb.

Överföringstiden för dina bilder beror på deras storlek och din internetförbindelse. Ju större bilder desto längre överföringstid.

Genomsnittsstorlek på de bilder som laddas upp på vår hemsida är 4 Mb.

På normala ADLS-förbindelser (512 Kb/s) får man räkna med omkring 64 sekunder för en fullständig överföring av en bild på 4 Mb.

Följaktligen kan överföringen av 100 foton på 4Mb ta två timmar.

För nyare ADSL-förbindelser (1mb /s) får man räkna med omkring 32 sekunder för överföring av en bild på 4 Mb.

Följaktligen kan överföringen av 100 foton på 4 Mb ta en timme.

Dessa värden är endast ungefärliga.

3) Välj lämpligt format för att framkalla dina foton

Våra digitala format motsvarar exakt förhållandet mellan bredd och längd i digitala sensorer som i allmänhet är 4/3 (till exempel 1200 x 1600 pixlar).

Generellt tillåter digitalkameror framkallning av dina foton i format 11x15.

Vad händer om det format du väljer inte är detsamma som kamerans format?

Om du bestämmer dig för att använda ett format för fotografisk film fastän fotot är taget med en digitalkamera går en del breddinformation förlorad.

Bilden beskärs i topp och botten på horisontala bilder och på sidorna på vertikala bilder.

Om du å andra sidan använder ett digitalt format fastän fotot är i format för fotografisk film kompenseras denna brist på information av vita band, antingen i toppen och botten om bilden är horisontal eller till höger och vänster om den är vertikal.

Hur kan jag ta reda på om formatet på min bild är korrekt?

Du kan granska dina bilder i sammanfattningen av innehållet i kundkorgen. Samtliga omges av en röd ram.

Om du klickar på zooma/omdimensionera får du se bilden i framkallad form. För att definiera det område som skall kopieras räcker det att justera den röda ramen. Tre alternativ föreslås med visualisering av vart och ett.

4) Fotoråd - upplösning

Även om det inte är det enda kriteriet, påverkar upplösningen på dina foton i hög grad kvaliteten på de bilder som vi kan framkalla.

För att hjälpa dig att välja rätt format finner du nedan en tabell som visar den maximala upplösningen av dina bilder som funktion av kamerans sensor och den kvalitet du kan få som funktion av det bildformat du väljer:

FormatMinsta upplösning som rekommenderas
(uttryckt i pixlar)
Exakta dimensioner (uttryckta i millimeter)
9x13960x72085x127
10x131280x102495x127
10x151280x1024102x152
11x151280x1024114x152
13x171600x1200127x169
13x181600x1200127x178
15x202048x1538152x203
15x212048x1538152x228
20x272280x1700203x270
20x302280x1700203x305

För att hjälpa dig visar kundkorgen att bildkvaliteten är den bästa möjliga genom närvaron av "smileys" . Med färgkoderna kan du avgöra om den bild som skall kopieras har rätt upplösning.

Grön = utomordentlig

Orange = kvaliteten är inte tillräckligt hög för att tillåta en framkallning av optimal kvalitet

Röd = upplösningen är för liten och vi avråder bestämt från detta bildformat = > risk för pixelisering

5) Hur man beställer bilder

För att beställa bilder räcker det att:

  1. Ladda upp bilderna på ditt konto
  2. Om inte annat sägs laddas bilderna vid första besöket upp i "Min tillfälliga fotomapp"
  3. Du kan då:
    • Välj hela fotomappen genom att kryssa för i rutan längst ned vänster
    • Välja bilderna en och en genom att öppna fotomappen (dubbelklicka)
    • Nedanför den första bilden, klicka på "Alternativ"
    • Välj "Beställ"
    • Välj sedan bildformat och antal
    • o Fotona läggs då i kundkorgen. En pop-up öppnas och du kan antingen "gå" till betalning eller till kundkorgen

6) Uppföljning av din beställning

För att i varje ögonblick kunna följa upp utvecklingen av dina beställningar går du till rubriken Mitt konto/mina senaste beställningar:

"Under behandling": Din beställning är under produktion.

"Avsänd": Din beställning har skickats ifrån oss och transportas nu till dig.

"Upphävd": Din beställning har upphävts av kundtjänsten som har skickat ett meddelande till dig för att ange skälen för detta och kreditera ditt konto med ett tillgodohavande motsvarande beställningens värde.

"Fel": Ett fel har skett vid betalning och beställningen har därför avbrutits.

"Återbetald": Din beställning har återbetalats av kundtjänsten till ditt konto. Du får information om detta via e-post.

7) Om du ej mottagit din beställning

Postens leveranstid är i allmänhet 4 till 6 dagar. Vi ber dig vänta nio arbetsdagar (inte lördagar och helgdagar) från avsändningen. Hör av dig till kundtjänst om du fortfarande inte emottagit din beställning.

På grund av strejker i Frankrike som drabbar våra transportörer finns det risk för några dagars försening av vissa beställningar. Vi beklagar verkligen om du blivit lidande av detta och ber om din förståelse.

8) Garanti: nöjd eller pengarna tillbaka

Om dina förväntningar inte motsvaras eller du inte är nöjd med din produkt har du 14 dagars ångerrätt. Kontakta kundtjänst med bilder på produkten och anledning till varför du inte är nöjd.(efter denna frist accepteras inga krav på återbetalning).

Endast reklamationer på grund av tekniska fel eller brister kan beaktas.

Dina foton kontrolleras och en ny framkallning genomförs eller också görs en återbetalning. Återbetalning sker:

  • I form av en produktkredit som gäller för en specifik produkt hos Photobox.
  • Som en kredit på ditt konto hos Photobox.
  • Genom återbetalning till det bankkort som användes för att betala beställningen, inom 21 dagar räknat från återsändningen av din ursprungliga beställning

Vi tar endast emot produkter i nytt och fullständigt skick, som skickas tillbaka i sin ursprungsförpackning till följande adress:

PhotoBox
Nöjd eller pengarna tillbaka

37-39 rue de Beauce
78500 Sartrouville
Frankrike

Beställningarna återbetalas bara i sin helhet om de skickas tillbaka i sin helhet.

9) Hur använder man en kod för extraerbjudanden?

För att använda den kod för extraerbjudanden som du har fått behöver du bara fylla i de fält som finns längst ned till vänster på din kundkorg innan du validerar denna

10) Mina registreringstillgodohavanden

När du registrerade dig på vår sajt, fick du tillgodohavanden. De gäller en månad från registreringsdagen. Därefter tas de automatiskt bort från ditt konto.

För att återfinna dessa tillgodohavanden behöver du bara gå till rubriken Mitt konto/mina krediter.

För att utnyttja dem fyller du bara kundkorgen på vanligt sätt; tillgodohavandena räknas automatiskt av från summan i kundkorgen.

11) Mitt konto > byta lösenord

För att byta lösenord räcker det att:

  • Logga in med din e-postadress och det gamla lösenordet
  • Gå därefter till rubriken "Mitt konto/Mitt lösenord"
  • • Då öppnas ett fönster som begär:
    • Ditt lösenord
    • Ditt nya lösenord och en bekräftlse på detta

Så snart bytet är godkännt kommer det nya lösenordet att beaktas när du loggar in.

12) Mitt konto > Min e-postadress

För att byta e-postadress: gå till rubriken Mitt konto/Min e-post. En pop-up ber dig då fylla i den adress som du normalt använder för förbindelsen och den nya adressen. Den begär också en bekräftelse i ett mail till den nya adressen.

Klicka därefter på validera: du har nu bytt e-postadress.

13) Funktioner i kundkorgen

I kundkorgen kan du ändra format på dina bilder

För att ändra formatet på dina bilder räcker det att:

  • Klicka på "se/ändra"
  • Välja format, stil och mängd att tillämpa på hela beställningen eller bild för bild
  • Dörefter klicka på "Ändra"
  • Slutligen klicka på knappen "Spara".

För att omdimensionera ditt foto:

  • För var och en av dina bilder har du följande möjligheter:
  • Det finns tre möjligheter att välja på och alla visas
    • Byta produkt
    • Zooma/omdimensionera
    • Anpassa bildens format
  • Med den röda ramen kring bilden kan du visualisera utseendet efter kopiering

Om du behöver ytterligare hjälp kan du hitta det här.

Om din fråga gäller en beställning ber vi dig ange beställningsnumret på denna i meddelandet.

Laddning

Laddar...

Var god vänta.



Laddar...
Uppladdning...

Tillgängligt inom kort

Ett mail för att återställa ditt lösenord har skickats till din e-postadress.

Återställ mitt lösenord